«Alea jacta est» ή ελληνιστί ο «κύβος ερρίφθη» για τη μοναδική ελληνική αυτοκινητοβιομηχανία, που δεν είναι άλλη από την NAMCO, με έδρα τη Νέα Ραιδεστό στη Θεσσαλονίκη. Όπως ακούστηκε από τα χείλη του αρμόδιου υφυπουργού Ανάπτυξης, Οδυσσέα Κωνσταντινόπουλου, το μεσημέρι της περασμένης Δευτέρας δόθηκαν οι σχετικές άδειες από την ΕΣΥΔ, στην αρμόδια κρατική αρχή διαπίστευσης, την ΕΒΕΤΑΜ, (Βιομηχανική Έρευνα, Τεχνολογική Ανάπτυξη, Εργαστηριακές Δοκιμές Πιστοποιήσεων και Ποιότητας) να κάνει την πιστοποίηση και να προχωρήσει στις απαραίτητες διαδικασίες.
Με αυτή την εξέλιξη φαίνεται ότι το θρυλικό PONY, το αυτοκίνητο «παιδί» της NAMCO, θα βγει οσονούπω και πάλι στους ελληνικούς δρόμους, σε νέα βελτιωμένη έκδοση, με την ονομασία PONY 513. Το θέμα είχε αναδείξει η Karfitsa στο φύλλο της 11/1, αναφέροντας τα σχέδια της αυτοκινητοβιομηχανίας των αδερφών Κοντογούρη.
Νέες θέσεις εργασίας
Αναφερόμενος στα οφέλη αυτής της πρωτοβουλίας, ο υφυπουργός Ανάπτυξης σημείωσε: «Ο στόχος όλων εμάς που απασχολούμαστε στα υπουργεία, είναι να μην επιτρέπουμε σε κανέναν να βάζει προσκόμματα σε παραγωγικές επενδύσεις. Μια τέτοια επένδυση δεν μπορούσε να σταματήσει. Πρέπει να είναι με βάση τους κανόνες και τις οδηγίες. Εμείς πρέπει να δώσουμε την ώθηση και όχι να βρίσκουμε μικρά προσκόμματα για να μην χρειάζεται η εταιρεία να πάει λόγου χάριν σε μια γερμανική εταιρεία να κάνει πιστοποίηση. Τώρα πλέον αυτό δεν χρειάζεται να πάει σε μια γερμανική εταιρεία, αλλά θα πιστοποιηθεί από ελληνική εταιρεία, η οποία κάνει πιστοποιήσεις στην Κίνα, στην Ρωσία κτλ. Έτσι θα έχουμε πολλαπλάσια αποτελέσματα». Kαι πρόσθεσε: «Εκτιμώ ότι αυτή η επένδυση θα δώσει πολλά οφέλη, όχι μόνο για τις 410 θέσεις εργασίας, αλλά εκατοντάδες θέσεις εργασίας έμμεσα. Όλα θα γίνονται στην Eλλάδα. Εμμέσως θα έχουμε κοντά στις 2.500 θέσεις εργασίας».
Περισσότερα από 2.000 βιογραφικά
Η Karfitsa, είχε επικοινωνήσει στις αρχές του χρόνου με την υπεύθυνη Διεθνών Σχέσεων της NAMCO, Ιωάννα Παπαπαναγιώτου, όταν ακόμα η εταιρεία ανέμενε την αξιολόγηση της πιστοποίησης από την ΕΒΕΤΑΜ από το υπουργείο Μεταφορών. «Από τη στιγμή που έχει βγει η έγκριση, θα ξεκινήσουμε τη μηδενική παραγωγή δηλαδή τα πρώτα 100 κομμάτια, που θα είναι διάφορα μοντέλα και σχέδια του οχήματος, ώστε να δούμε ποιο από αυτά θα βγει στην τελική παραγωγή», επισήμανε η κ. Παπαπαναγιώτου. Σημαντικό ζήτημα για την επαναλειτουργία της αυτοκινητοβιομηχανίας είναι οι περίπου 400 θέσεις εργασίας που προβλέπονται για την πλήρη λειτουργία του εργοστασίου στη Ραιδεστό. Σύμφωνα με την κ. Παπαπαναγιώτου, οι προσλήψεις θα γίνουν κλιμακωτά. «Θα ξεκινήσουμε από 50 και θα φτάσουμε τα 400 άτομα. Από το καλοκαίρι και μετά θα ξεκινήσει η μελέτη των βιογραφικών σημειωμάτων που έχουν συγκεντρωθεί εφόσον φυσικά εγκριθεί η παραγωγή. Θα ξεκινήσουμε να παίρνουμε μαζικά κόσμο δηλαδή. Εφόσον δεν έχουν γίνει ακόμα τελικές προσλήψεις, μπορεί ο καθένας να αποστείλει το βιογραφικό του σημείωμα προκειμένου να αξιολογηθεί από την εταιρεία», ανέφερε η κ. Παπαπαναγιώτου. Μέχρι στιγμής έχουν συγκεντρωθεί περισσότερα από 2.000 βιογραφικά σημειώματα ενδιαφερόμενων που θέλουν να δουλέψουν στην εταιρεία. Το φάσμα των ειδικοτήτων που καλύπτει η πρόσληψη των ατόμων αυτών είναι μεγάλο και ξεκινά από μηχανολόγους μηχανικούς πανεπιστημίων και φτάνει μέχρι τους μηχανικούς αυτοκινήτων και όλα τα συναφή με τον κλάδο επαγγέλματα.
Διεθνές ενδιαφέρον
Το νέο μοντέλο όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, αναμένεται να προκαλέσει το ενδιαφέρον και στο εξωτερικό. «Έχουμε μεγάλο ενδιαφέρον από αγορές του εξωτερικού για την επικείμενη παραγωγή, κυρίως από χώρες αναπτυσσόμενες, στην Αφρική και την Ασία. Χώρες όπου απευθύνεται κυρίως το συγκεκριμένο όχημα», υπογράμμισε η υπεύθυνη της εταιρείας. Όσο για τη μυστικότητα με την οποία κινείται η εταιρεία η υπεύθυνη διεθνών σχέσεων της NAMCO είπε: «Δεν επιθυμούμε να κάνουμε καμία νέα συνέντευξη ή παρουσίαση μετά από επιθυμία του προέδρου της εταιρείας κ. Κοντογούρη, χωρίς να είμαστε έτοιμοι για την παραγωγή. Θέλουμε να είμαστε σίγουροι για αυτό που θα παρουσιάσουμε όταν το παρουσιάσουμε. Είμαστε ακόμα στη διαδικασία των πρωτοτύπων και τα πρωτότυπα δεν επιτρέπεται να τα δει κανένας πριν η παραγωγή μπει στην τελική ευθεία». Όπως αναφέρει, στόχος της εταιρείας είναι η κατασκευή 5.280 οχημάτων τον χρόνο.
Η ιστορία
Οι ιδρυτές της εταιρείας, οι αδελφοί Κοντογούρη ξεκίνησαν το 1957 την προσπάθεια τους στο χώρο του αυτοκινήτου, στη Γερμανία ώστε να βγάλουν στην παραγωγή ένα φορτηγό ονόματι «Hellas». Το 1961, μετά και από άλλες προσπάθειές τους στο χώρο του αυτοκινήτου, δημιουργούν στη Θεσσαλονίκη ένα εργοστάσιο με το ό-νομα «FARCO» και ξεκινούν την παραγωγή του FARMOBIL, ενός οχήματος πολλαπλών χρήσεων που φορούσε αερόψυκτο κινητήρα BMW 700cc. Τo εγχείρημα αυτό ωστόσο δεν απέδωσε λόγω της δυσλειτουργίας του ελληνικού και η επιχείρηση πωλείται σε γνωστή αμερικάνικη αυτοκινητοβιομηχανία. Στα τέλη της δεκαετίας του ’60 ο Πέτρος Κοντογούρης ιδρύει την εταιρεία NAMCO (National Motor Company of Greece) και λίγα χρόνια αργότερα παρουσιάζει το Pony στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, έπειτα από την υπογραφή συνεργασίας με τη Citroen. Ο δρόμος της επιτυχίας βέβαια δεν ήταν στρωμένος με ροδοπέταλα, αφού συνάντησε τη δυσπιστία της ελληνικής πολιτείας, ωστόσο, η εταιρεία κατάφερε μέσα σε αυτά τα χρόνια να πουλήσει αρκετά κομμάτια, κάνοντας μάλιστα και εξαγωγές σε 14 χώρες, συμπεριλαμβανόμενες και τις ΗΠΑ. Το τέλος της παραγωγής όμως ήταν ά-δοξο, αφού το 1983, αντιδράσεις των εργαζόμενων που συνοδεύθηκαν από απεργία και καταλήψεις στο εργοστάσιο, οδήγησαν στην τελική παύση της παραγωγής, μιας παραγωγής που αναμένεται να ξεκινήσει και πάλι σε λίγους μήνες.