Κίνα: 220,000 σταθμοί φόρτισης μέχρι το 2015

Παρά τις διαρκείς  συγκρούσεις προκειμένου να διατηρηθεί η ροή του πετρελαίου προς στην Δύση, οι τιμές του μαύρου χρυσού αυξάνουν διαρκώς. Και αυτό συμβαίνει επειδή όπως είδαμε και εδώ, το πετρέλαιο τελειώνει. Ήδη έχουμε πια ξεπεράσει την κορυφή της παραγωγής σε όλες τις χώρεςς, χωρίς ούτε μία εξαίρεση, και βρισκόμαστε στο στάδιο της πτώσης. Μερικά μάλιστα κοιτάσματα, όπως το Cantarell του Μεξικού, εξαντλούνται με ιλιγγιώδεις ρυθμούς.

Είναι επομένως εκ των ουκ ανευ η στροφή σε άλλες μορφές ενέργειας και μάλιστα ανανεώσιμες. Το γράφημα(1) παρουσιάζει τις επενδύσεις των διαφόρων χωρών ανά τομέα ενέργειας σε δις δολάρια για το 2010. Σημειώνω ότι η επένδυση στην "Απόδοση" που παριστάνεται με λαδί χρώμα σημαίνει επένδυση στην αύξηση της απόδοσης της παραγωγής της ενέργειας από συγκεκριμένη ποσότητα πρώτης ύλης. Μεγαλύτερη ποσότητα ενέργειας από την ίδια ποσότητα πρώτης ύλης σημαίνει και αυξημένη απόδοση. Βέβαια αυτό γίνεται αντισταθμίζοντας το αυξανόμενο κόστος που αυξάνει και αυτό με την αύξηση της απόδοσης.

Η Κίνα λοιπόν, σύμφωνα με το γράφημα(1) αυτό, είναι πρωτοπόρος στις επενδύσεις σε άλλες μορφές ενέργειας με περισσότερα από 55 δις δολάρια το 2010.

Η Κίνα όπως έγραψα εδώ εξαντλεί τα ενεργειακά της αποθέματα με γοργούς ρυθμούς και γκρεμίζει κτίρια χρησιμοποιώντας φυσικούς πόρους (δείτε σχετικά εδώ) μόνο και μόνο για να αυξάνει τους ρυθμούς ανάπτυξής της. Μολύνει το περιβάλλον σε τέτοιο βαθμό ώστε έχει καταστήσει μόνιμο ένα κίτρινο νέφος που είναι τόσο πυκνό που εμποδίζει την ορατότητα.

Όμως δεν θα πρέπει να παραβλέψω τα θετικά. Η Κίνα λοιπόν βλέποντας ότι δεν θα μπορεί πολύ σύντομα να καλύψει τις ενεργειακές της ανάγκες από το κάρβουνο αποφάσισε να περάσει στις ανανεώσιμες (ήπιες) μορφές ενέργειας και μάλιστα με δυναμικό τρόπο.

Σχεδιάζει να έχει, μέχρι το Δεκέμβριο του 2015, 500,000 (ναι, καλά διαβάσατε) ηλεκτρικά οχήματα να κινούνται στους δρόμους της. Για να τα υποστηρίξει θα εγκαταστήσει 220,000 σταθμούς φόρτισης και 2,351 σημεία αλλαγής μπαταρίας. Πρόκειται για μελετημένο σχέδιο και όχι απλά για πράσινη ανάπτυξη στα λόγια όπως κάνουμε εμείς εδώ στην Ελλάδα.

Η Κίνα λοιπόν σκοπεύει να γίνει πρωτοπόρος στις μπαταρίες Li (λιθίου) και στα ηλεκτρικά οχήματα και μπορεί να το κάνει αυτό καθώς ήδη έχει 3 τρις δολάρια σε αποθέματα και ελέγχει το 97% της αγοράς των σπανίων γαιών (ομάδα στοιχείων του περιοδικού συστήματος), ενώ αυξάνει γρήγορα την παροχή και του Li. Μάλιστα η Κίνα τελευταία μείωσε την παραγωγή των σπανίων γαιών για περιβαντολλογικούς λόγους με αποτέλεσμα την εκτόξευση των τιμών τους.

Το επόμενο γράφημα(1) δείχνει την πρόβλεψη πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων (EV) σε 3 χώρες, στην Κίνα, στις ΗΠΑ και στη Γερμανία μέχρι το 2015. Είναι χαρακτηριστικό το πόσο γρήγορα αυξάνει η Κίνα την διαφορά της από τις άλλες χώρες. Εάν τα στοιχεία αυτά επιβεβαιωθούν, έχει κανείς καμιά αμφιβολία για την οικονομική κυριαρχία της Κίνας μέχρι το τέλος της επόμενης δεκαετίας;


Όλα αυτά στο πλαίσιο ενός δωδεκαετούς προγράμματος που περιγράφεται σε μία νέα έκθεση της Deutsche Bank (DB).

Όμως η μετάβαση σε μια οικονομία χαμηλού άνθρακα δεν θα περιοριστεί στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και μηχανάκια. Η Κίνα επεκτείνει και τον ηλεκτρικό της σιδηρόδρομο. Ο υψηλής ταχύτητας ηλεκτρικός της σιδηρόδρομος θα επεκταθεί κατά 29,000 μίλια (46,400 km) μέχρι το 2015, ενώ ήδη είναι πιο μεγάλος από το μέσης ταχύτητας σύστημα Acela των ΗΠΑ που εξυπηρετεί καθημερινά την Ν. Υόρκη, την Βοστόνη, την Φιλαδέλφεια, την Ουάσινγκτον DC και άλλες ανατολικές πόλεις.

Στα επόμενα 5 χρόνια η Κίνα θα μειώσει το ποσοστό των μεταφορών που στηρίζονται σε εισαγόμενο πετρέλαιο για βενζίνη και ντίζελ (αυτά να τα βλέπουμε εμείς που έχουμε την μεγαλύτερη εξάρτηση από το πετρέλαιο μεταξύ των χωρών της ΕΕ, δείτε σχετικά εδώ). Επίσης θα μειώσει το ποσοστό ηλεκτρισμού που παράγεται από άνθρακα.

Η Κίνα θα προσθέσει:
  • 70 GW αιολικής ισχύος. Στόχος που μάλλον θα επιτευχθεί αφού μόνο στο 2010 εγκατέστησε 25 GW νέας αιολικής ισχύος. Συγκρινόμενα με τα 5 GW που εγκαταστάθηκαν στις ΗΠΑ, η επίδοση της Κίνας είναι εξαιρετική. Μάλιστα η επέκταση έγινε τόσο γρήγορα που το 10% της νέας αιολικής ισχύος δεν έχει ακόμα συνδεθεί στο δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας.
  • 120 GW υδροηλεκτρικής ισχύος.
  • 5 GW ηλιακής ισχύος.
  • 40 GW πυρηνικής ισχύος. Εδώ μας τα χαλάει λιγάκι. Όμως η Κίνα φαίνεται να σχεδιάζει την μετάβαση σε αντιδραστήρες 4ης γενιάς που είναι σαφώς ασφαλέστεροι από τους ιαπωνικούς που κατασκευάστηκαν πριν 30 χρόνια.
Η Κίνα θα επενδύσει 76,7 δις δολάρια σε δίκτυο μεταφοράς υψηλής τάσης ώστε να υποστηρίξει την προστιθέμενη ισχύ σύμφωνα με το δωδεκαετές σχέδιο.

Οι επενδύσεις αυτές θα ωφελήσουν άμεσα την Κίνα και θα υποστηρίξουν τις κινέζικες φιλοδοξίες για πρωτοπορία στις τεχνολογίες του μέλλοντος.

Το 12ετές πρόγραμμα στοχεύει σε 7 στρατηγικές αναδυόμενες βιομηχανίες:
  • Οχήματα καθαρής ενέργειας.
  • Εξοικονόμηση ενέργειας και περιβαντολλογική φιλικότητας.
  • Νέες ενέργειες.
  • Νέα υλικά.
  • Βιοτεχνολογία.
  • Εκλεπτυσμένος κατασκευαστικός εξοπλισμός.
  • Τεχνολογίες πληροφορίας νέας γενιάς.
Στην Ελλάδα, θα εξακολουθήσουμε απ' ότι φαίνεται να στηριζόμαστε στον λιγνίτη που τελειώνει. Όπως έγραψα εδώ τα αποθέματα θα εξαντληθούν μεταξύ 20 και 40 χρόνων. Πόσο θα περιμένουμε μέχρι να αποφασίσουμε να κάνουμε κάτι αντίστοιχο με αυτό που κάνει η Κίνα;

Πως να το κάνουμε όμως την στιγμή που από την μία καλεί το κράτος τον κόσμο να κάνει αίτηση για φωτοβολταϊκά και από την άλλη του λέει ότι δεν μπορεί η επιπλέον ισχύς να συνδεθεί στο σύστημα ή όταν διαμαρτύρονται κάποιοι για τις αιολικές τουρμπίνες ισχυριζόμενοι ότι σκοτώνουν τα πουλιά; Μάλλον δεν είδαν την μελέτη που παρουσίασα εδώ και σύμφωνα με την οποία τα κτίρια είναι μακρά η κύρια αιτία θανάτου των πουλιών.

Όταν μιλάμε για πράσινη ανάπτυξη θα πρέπει να το εννοούμε κιόλας! Η Κίνα το εννοεί απ' ότι φαίνεται.

Δείτε εδώ και εδώ όλα τα ενδιαφέροντα άρθρα της Ανάλυσης και της Ανάλυσης ΙΙ.

(1) Κάντε κλικ στο γράφημα για να το δείτε σε μεγέθυνση.

Σχόλια